IJkspoor

IJkspoor

Door het ijken van treinen binnen iTrain, kan de software deze zeer mooi laten rijden en precies daar laten stoppen waar jij dat wil! Een lange reizigerstrein aan het einde van het perron, een korte lokale trein netjes in de midden of voor het stationsgebouw. Waar jij maar wil! Het is echter niet alleen het ijken van de trein wat dan belangrijk is, ook de verdere inregelen op de baan is zeer belangrijk. Iedere mm moet precies ingevoerd zijn, alleen dan kan iTrain het beste geven!

Het door mij gebouwde ijkspoor ziet er als volgt uit:

Aan weerszijde zitten 2 ruime uitloop sporen van 73cm (730mm) per stuk. Zo is er voldoende ruimte om ook treinstellen te ijken. De melders zijn 20cm (200mm) lang. Dit is lang genoeg en werkt bij mij perfect. In totaal ligt er dan 186cm (1860mm) rechte rails. Het is belangrijk dat er zo min mogelijk hobbels in zitten. Het beste is een compleet recht stuk spoor wat waterpas ligt. Op die manier heb je zo min mogelijk weerstand en is iedere ijking eerlijk. Bij een vaste opstelling zoals hier beschreven wordt, worden alle locs en treinstellen op dezelfde eerlijke manier geijkt.

Zorg voor een goede stroomvoorziening! Als de trein ergens hapert, komt de meting al verkeerd uit. Ik heb beide uitloopstukken voorzien van zowel de rode als de bruine draad, de bruine loopt nog eens via een diodeschakeling. Omdat de 2 melder stukken via bezetmelders gaan, hebben deze een iets lagere uitgangsspanning. Door de diodeschakeling zijn ook de niet gedetecteerde stukken voorzien van een iets lagere spanning, dat houd het wel zo eerlijk. Het is overigens niet verplicht om die diodeschakeling toe te passen, maar wel beter! De 2 melders zijn enkel voorzien van de bruine draad die van de bezetmelder af komen. Zorg goed voor de elektrische scheiding van de melder secties en zorg voor een strakke verbinding aan de ‘rode’ kant.

 

IJkspoor in iTrain

In iTrain hoef je geen stukje baan te tekenen om te ijken, het is wel makkelijk om te doen. Dit stukje mag compleet los liggen van de rest van de baan. Ik heb dit als volgt opgebouwd:

Zoals je ieder ander blok binnen iTrain moet opzetten. Ik heb zelf voor 2 stootblokken op het einde gekozen omdat dit netter staat, maar is niet verplicht zo te doen. Het stuk spoor heb ik voorzien van het bekende bloksymbool (vrije baan) en 2 bezetmelders (Melder 1 en melder 2) en een richtingspijl. Houd voldoende ruimte tussen het bloksymbool en de bezetmelders. Tijdens het ijken plaats ik de betreffende loc op het ijkspoor zodat ik weet welke loc waar staat. Mocht je stoppen en weglopen zie je op het moment dat je terugkomt dat de loc nog op het ijkspoor staat.

Hier werd de RoLa loc geijkt. De World Record Taurus zal bij mij de vaste trekkracht zijn voor deze sleep! Dit kleine stukje staat op het gewone tabblad erbij, linksonder in het hoekje.

Module ‘IJkspoor’

 

Voor de eerlijke meting waarin alle treinen in dezelfde omstandig heden moeten rijden, heb ik gekozen om een compleet los ijkspoor te bouwen. Deze heb ik in 2 speciale bakken boven het bureau gehangen. Zo kan ik tijdens het ijken de trein op het spoor en de ijking op de computer in de gaten houden. Deze ‘speciale’ bakken komen bij de Ikea weg. Volgens de Ikea om foto’s of schilderijen in te kunnen zetten, voor mij dus zeer geschikt voor het ijkspoor. Ik heb er reeds meerdere in het huis hangen, vandaar deze simpele en vooral makkelijke oplossing!

 

 

 

 

 

De bakken zijn in 2 kleuren verkrijgbaar, zwart en wit. Tevens ook in 2 lengte maten: 55cm en 115cm. Voor mijn opstelling gekozen voor 2 witte bakken van 115cm lang. 1 van deze bakken heb ik op maat moeten zagen. De lengte van het ijkspoor is 186cm, de totale lengte van de opstelling is 190cm. De buitenmaat is 12cm, de binnenmaat is 9,5cm. Dit is breed genoeg voor een eventueel 2e spoor naast te kunnen leggen. Mogelijk leg ik in de toekomst het 2e spoor er naast, wat dan het nieuwe programmeer spoor wordt. Nu ligt deze nog op een plek op de baan waar ik makkelijk bij kan. Programmeren doe ik via de Intellibox II (mogelijk dat dat via iTrain of een ander programma gaat, dan vind ik het handig de loc voor mijn neus te hebben staan.. 😉

 

Stroomvoorziening

Omdat ik niet houd van losse kabels dwars door de kamer heb ik gekozen voor een stekker aansluiting, maar welke winkel heeft er een 6-polige stekker die op zaterdagavond nog open is. Jawel, de lokale duitse bouwmarkt! Gekozen voor een zeer robuuste oplossing; de aanhanger stekker! Deze stalen stekkerverbinding zit degelijk en strak in elkaar waardoor een constante verbinding zeker is, wel zo belangrijk tijdens het ijken. Even de verbinding kwijt om wat voor reden dan ook en je kan het gehele ijkproces overnieuw starten, iets wat je niet wilt! Voordeel van deze stekker, je hebt gelijk een sterke kabel met genoeg verschillende aders om alle lossen stukken te voorzien van spanning (rood, bruin en 2x bezetmelder) Er blijven gelijk aders over om in de toekomst gemakkelijk de programmeerrails te kunnen verhuizen, het grootste deel is al gerealiseerd!

Alle bedrading in de bakken netjes in bindruggen opgeborgen, ziet er netjes en strak uit, net zoals de rest van de baan. Losse draden geven de kans op ongelukken en slechte metingen. Stel dat er een draadje toch net iets overhang en de trein blijft hangen. Kans op schade aan de trein en de meting kan ook overnieuw. Het is al een tijdrovende klus om te doen! Onder de baan overigens een verdeelplaat gemonteerd met schroefaansluitingen om het einde van de kabel weer op te delen.

 

De module ‘IJkspoor’ aan de muur. De Rh 2043 heb ik gebruik om te testen en is vervolgens als eerste geijkt. Nog vele locs zullen gaan volgen.. 😉

Goed te zien dat er makkelijk 2 sporen in passen. Deze bakken heb ik, bijna geheel vanzelf, voorzien van isolatie om wat geluidsdemping te krijgen. Zowel de isolatie laag als de rails zijn verlijmd met (onverdunde) boekbinderslijm. Zo is er maximale geluidsdemping te halen. Tegen de achterkant van de bakken, rechts voor de foto, de bindruggen voor de bedrading. De korte oversteek tussen de rails en de bindruggen heb ik de draadjes met plakband aan de isolatie geplakt, zekerheid voor alles! Zelfs met deze opstelling past er nog een 2e spoor naast!

(Foto rechts)

De Rh 2043 vanuit een andere hoek, met op de achtergrond de stekker verbinding. Zodra ik klaar ben wordt de kabel losgekoppeld en onder de baan opgeborgen. Geen gevaar dat ik struikel (met alle gevolgen van dien) en het staat netter.

 

Dit ijkspoor is mede tot stand gekomen dankzij de ‘DTS Tutorial IJken en inregelen van locs in iTrain’ Hierin staat zeer veel nuttige informatie over het opbouwen van een ijkspoor, het ijken zelf en het inregelen van de trein tijdens bedrijf op de normale baan. De handleiding is te vinden bij Domburg Train Support, tevens zijn er meer handleidingen te vinden!