Stilte, toch vooruitgang!
Na een behoorlijke stille tijd in verband met hoge temperaturen, grote drukte op het werk wat doorliep naar de weekenden en andere activiteiten, is de draad weer opgepakt. Nou ja, de rails! De afgelopen tijd ben ik wel druk bezig geweest met het afbouwen van de onderbouw, het uitzagen van het railplan op de houten platen en deze verstevigen tegen eventueel doorzakken op termijn. Nu ook mijn vakantie op z’n einde aan het lopen was toch nog wat tijd gevonden voor de zolder, het was 13 graden Celsius en het regende buiten. Wat moet je anders doen?
Gister begonnen met de platen te voorzien van een kleine isolatielaag om zo het geluid een beetje te kunnen dempen van de rijdende treinen. Ik heb hiervoor de beruchte blauwe plaat gebruikt, deze had ik immers nog in overvloed staan en vond het zonde om ze weg te gooien. Er zitten helaas wel wat nadelen aan, zo beschadigen ze nogal snel als je er te hard op drukt en iets zwaars verkeer op zet.
Rails leggen
Vandaag begonnen met het leggen van de sporen van het schaduwstation, Sporen 1.1 t/m 1.10. De sporen 2.1 t/m 2.10 worden pas gelegd als de eerste serie in de testfase zit. De wisselstraat die je tegenkomt bij binnenkomst van het schaduwstation ligt op zijn plaats. Van hieruit worden de opstelsporen stukje voor stukje gelegd. Het witte stuk staal wat je op de foto rechts tussen de sporen ziet liggen gebruik in om ze netjes recht te kunnen leggen. Tevens past deze precies tussen 2 sporen in en zo is de afstand makkelijk af te meten. Aanleggen van blokken en andere elektra zal pas gebeuren als de sporen allemaal liggen.
Op de onderstaande foto’s zie je aan de rand van de bak ook een spoor liggen, dit is het programmeerspoor om de locs en stuurstand rijtuigen mee te programmeren. De plaats waar de Intellibox nu staat is tijdelijk tot ik een goede plaats heb gevonden.