Bouwupdate 10-11-2018; Tot aan nu!

Tot aan nu!

Lange tijd bleef het stil, lange tijd geen bouwupdates, tot aan nu! 😉
De foto rechts laat de baan in een overzicht zien! Ik kan rustig verklappen, ik ben stukken verder dan er op deze foto te zien is. Rechtsonder is het eerste deel van de klim wel al te zien, deze lag er ook al eventjes. Die helling ben ik verder gaan uitwerken, nog een keer verplaatst omdat de eerder gekozen positie niet lekker uit kwam in het geheel.

Ook mooi te zien, linksonder staat (nu nog) het bureau met de computer waar o.a. iTrain op draait en de oppervlakte van de kamer. De foto is vanuit de dakkapel gemaakt, dus er is ruimte voor uitbreiding!! Die staat ook zeker op de planning, maar eerst eens dit deel met het grote station opbouwen en zorgen dat het allemaal werkt. Op termijn zal er wel een tijdelijke lus (of lussen) komen om de treinen weer terug het schaduwstation in te krijgen. Ook vanwaar de foto genomen is, zal in de (verre) toekomst het hoogste bergstation komen te liggen!

Klimmen!

Een klein plaatsje in Zuid-Limburg. Nu is deze baan gebaseerd op een land zo’n 800km verder dan dat plaatje in Zuid-Limburg.. Ik heb het hier over de klimspiraal of helix. Op de foto links is de grove bouw gedaan en is voor het vervolg het sporenplan er opgelegd om te kijken hoe het allemaal uit komt. Een deel van de wisselstraat vlak voor (of na) het station is ook al zichtbaar, vanaf de wisselstraat gezien naar ‘rechts’ gaat ook een dubbelsporige lijn lopen. Deze zal (in de toekomst dan 😉 ) een beetje in het dal blijven en mogelijk aansluiten op het schaduwstation. Deze is namelijk voorbereid om vanaf 2 kanten aan te komen rijden.

De helix is gemaakt met draad einden, hoop moeren en ringen. Hiermee kan de stijging zeer goed gefinetuned worden! Tevens is het ook makkelijk om alle lagen netjes boven elkaar te krijgen zonder rare constructies te bouwen die iedere laag moeten dragen. De 3 onderstaande foto’s tonen de helix vanuit verschillende hoeken. Links vanaf het schaduwstation, midden vanaf de liggende streep van de ‘L’ en rechts vanuit een helikopter gezien. De sporen die op de middelste foto ‘vlak’ blijven liggen, dus om de helling richting de helix, die worden in de toekomst aangesloten op het spoor wat vanuit het station naar rechts gaan. Nu gebruik ik deze lus nog om in het schaduwstation rond te kunnen rijden!

Stapje hoger

Het is toch belangrijk om eventuele fouten van te voren al te kunnen verhelpen! Zo ben ik begonnen met de platen te zagen en in te passen waar het station op gaat komen. Foto links toont de wisselstraat aan de andere kant van het station. Het meest linkse spoor op papier wordt de bergbaan, een lang enkel sporig traject de bergen in, met bij de stopplaatsen een inhaal spoor om de te gemoed komende trein door te kunnen laten. Het 2e en 3e spoor van links zullen eveneens stijgen, maar minder hoog. Dit wordt het parade spoor wat boven de helix boven het station en depot langs zal gaan, als zijnde de grote doorgaande lijn de bergen over. Uiteindelijk zal deze via een nog te bouwen helix weer in het schaduwstation terecht komen. Mogelijk met een apart, dus 2e, schaduwstation om ze via het station weer terug te laten keren in het onderste schaduwstation. Maar ook dat is weer voor ver in de toekomst!

Zoals benoemd wil ik de fouten vooraf kunnen ontdekken en kunnen aanpakken. Dat is maar goed ook! Het station heb ik zowel te lang als te breed op papier gezet! Dat betekend dus aanpassen geblazen! Omdat ik iets overlengte gepakt heb bij de bochten van de linker wisselstraat, zullen alle sporen in het station korter worden, echter blijven de sporen lang genoeg om mooie treinen kwijt te kunnen (RailJet past volledig in het station straks). Qua breedte heb ik de perrons te breed ingetekend. (foto rechts) Dit zal ik tijdens het bouwen aanpassen. Het spoor links van het perron (die op papier geprint is) zal als eerste gelegd worden en als basis gaan dienen voor de rest van het station. Hierdoor wordt het station iets compacter opgesteld wat een beetje lucht geeft voor het vervolg van de bouw (oude RoLa plaats, depot etc) Op de rechter foto is rechts onderin een Engelse wissel te zien die richting het depot leid. De 2 meest linkse sporen zijn voor de pendeltreinen die van de berg af komen. Toevallig staan er 2 dieselstellen die op het bergtraject komen te rijden ook op de foto. Hoe lang deze 2 kop sporen worden is afhankelijk van de rest van het station en het stationsgebouw.

Hoe nu verder?

Bouwend! Vandaag op Eurospoor geweest om lekker rond te kijken, inspiratie op te doen en om mogelijk nog een leuk treinstel op de kop te tikken. Dat is helaas niet gebeurd, in de markthal was wel is waar genoeg N-spoor te vinden, maar niet wat interessant was voor mij. Bij de huisleverancier ‘N-Spoorstore’ wel een bestellinkje meegenomen, omdat ik er toch was en omdat ze nodig zijn gelijk 3 stuks engelse wissels meegenomen. De flexrails gaan de helix in en de engelse wissels gaan gelijk in het doorgaande spoor van het station. Dit spoor komt gelijk op zijn plaats te liggen met alle benodigde (engelse) wissels en kruisingen zodat dit later niet meer los gehaald hoeft te worden en dit spoor gelijk als basis kan gaan dienen zodra ik verder ga bouwen aan het station! Vanaf de helix komt er een tijdelijk spoor buitenom te liggen zodat de treinen rond kunnen rijden en ik de helix kan finetunen, zorgen dat alle treinen boven gaan komen. Denk hierbij aan de hellingshoek 😉 In een aanpassing op deze update zal ik een foto laten zien van het stationsgebied en de tijdelijke rijweg.

 

 

 

 

 

Tijdelijk spoor

Op deze grote foto heb ik voor mijzelf even een tijdelijk spoor ingetekend, de stift-lijn vanaf de helix naar boven toe waar die aansluit op de sporen richting het station. Voor de testfase blijven alle sporen op hetzelfde niveau liggen, in een later stadium, als het station volgens het originele plan aangesloten gaat worden, zullen de sporen links de hoogte in gaan. Dit wordt op termijn een verhoogd parade spoor boven het station en depot langs!

De wisselstraat links van het station heb ik ingetekend om diverse (tijdelijke) rijwegen te bepalen. Door eerder genoemde teken/reken foutjes moet ik het station aanpassen. Ik zal het de wisselstraat rechtdoor oversteken en zo op ‘Spoor 5’ uitkomen. Deze wordt direct gelegd op positie en met alle wissels er reeds in. De wisselstraat tussen het station en de helix in volg op op spoor 5 de zwarte stiftlijn de helix weer in. De wissels zullen nog niet aangesloten worden, blokken zullen wel direct juist ingebouwd worden, enkel de tijdelijke aansluiting zal dan ook een tijdelijk blok worden! Zodra dit ligt kan ik de helix flink gaan testen en finetunen om ervoor te zorgen dat alle treinen boven en ook weer (heelhuids) beneden komen. In die testfase zal ik het station verder gaan opbouwen volgens tekening, rekening houdend met de aanpassingen die ik moet doorvoeren. Op een later tijdstip zal ik een nieuw plan uitwerken en de betreffende pagina op de website aanpassen zodat alles weer klopt!

Wat betreft het berglijntje, daar zal ik nog niet heel veel me doen. Mogelijk komt er aan de andere kant ook een kopstationnetje, soort van kopschaduwstation, komen om die pendeldienst op te kunnen bouwen en ook te kunnen gaan testen, dit in combinatie met inrijdende treinen bij het station (testen en uitvoering binnen iTrain bekijken en eventueel verbeteren). Op een veel later tijdstip ga ik naar het depot kijken en de rest van het gebied. Vandaag een nieuw idee opgedaan, een kleine werkplaats voor locs en eventueel rijtuigen en wagons. Dit zal in in het gebied tussen het station en het depot in moeten komen. Dit idee moet ik nog wel nader bekijken en uitdenken of het alles wel past en haalbaar gaat zijn!