Lange stilte
Op de website is het al een behoorlijke tijd stil. Geen nieuw materieel te melden, weinig bezigheden aan de baan.. Afgelopen weekend ben ik terug gekomen van 3 en een halve week vakantie, dus sowieso geen tijd of gebeurtenissen op de zolder. In de weken ervoor was dat geheel anders! Wie de Facebookpagina in de gaten houd heeft dat dan ook wel gezien. Door anderhalve week in nachtwerk te zitten, was er overdag ineens veel vrije tijd gekomen, die ik ’s avonds na een werkdag niet heb. Er is dus van alles gebeurd!
Station en helix
Het station heb ik in zijn geheel weer gedemonteerd en verwijderd om ruimte te hebben voor een nieuwe lus van de helix. Deze bleek toch te stijl te zijn en ik kreeg dit niet lekker afgesteld. Besloten om de boel dus open te breken en om te gaan leggen. In deze verbouwing heb ik gelijk een lade gebouwd waar de Intellibox II zijn vaste plaats heeft gekregen en waarin nog meer schakel- en aansturingseenheden komen te staan. De nieuwe lus loopt hier achterlangs, tot ongeveer 2/3e van het schaduwstation waarna deze weer terugkeert naar de helix, alleen dan in een stijgende lijn uiteraard! 😉
Toevallig gisteravond (1 juli ’19) de IB II aangesloten op de rails zodat ik kon gaan (proef)rijden. Eerst even wat opruimen en schoonmaken en toen met horten en stoten de eerste trein weer in gang gezet. De helix moet ik nog wel op de nieuwe situatie afstellen, maar nagenoeg alles kwam zonder problemen al boven aan de klik. Enkel de Br 23 liet weten er geen zin in te hebben met een sleep er achter. Dit kan aan de trekkracht van deze stomer liggen! De Br 65 kwam ondanks de veel langere sleep wel gewoon boven..
Verdere bouwactiviteiten
Na het instellen en plaatsen van de IB II gaan er nog enkele veranderingen plaats vinden. Zo gaat de bezetmelding via het loconet lopen om zo ‘strings’ te maken van bezetmelders. String 1 is dan de bezetmelding van het schaduwstation, String 2 zal de bezetmelding van het stationsgebied worden en String 3 de bergbaan, de paradebaan en het toekomstige deel, wat mogelijk in meerdere groepen opgedeeld kan worden. Echter moet ik de componentenplaat nog wel inrichten op het gebruik van Loconet en de betreffende eerste bezetmelder vervangen voor een Loconet variant.
In de nieuwe lus van de Helix, wat nu eigenlijk geen helix meer is maar meer een rare kronkel helling, zal een onderbreking komen waarna het hogere en laatste stukje gevoed zal gaan worden vanuit een Power4 booster. Om in de toekomst een goede stroomvoorziening te hebben, heb ik besloten dit gelijk in te gaan bouwen nu het gehele zichtgedeelte verwijderd is. Zo blijven alle treinen netjes rijden zonder ergens een spanning dip te krijgen, er komen nogal wat treinbewegingen bij kijken (schaduwstation, helix, stationsgebied, bergtraject, paradespoor en toekomstige uitbreiding). Dit alles zal de komende periode stapje voor stapje omgebouwd en ingebouwd worden. Tevens zal iTrain aangepast worden naar de nieuwe situatie om een goede treinenloop te ontwikkelen.
Nieuw materieel
Dit staat op een laag pitje. Ik hecht momenteel meer waarde aan het (om)bouwen van de baan en zorgen dat deze weer rijd. Het stationsgebied zal niet direct terugkomen, maar een lus zodat het huidige digitale materieelbestand wel weer zijn rondjes kan gaan maken. Het doorlopend stilstaan komt niet ten goede van de treinen. Ik heb wel wat onderdelen ontvangen om de Rh 1044/1144 serie te digitaliseren. Dit zijn projectjes die ik oppak wanneer ik daar zin in heb. Het schaduwstation staat momenteel al helemaal vol (2x 10 sporen en op enkele sporen meer dan 1 motorunit..) dus heeft het weinig zin om er nieuwe digitale treinen bij te plaatsen.
In bestelling..
De TransAlpin die in bestelling staan bij Jägerndorfer vordert gestaag. Eerste kleurmonsters zijn inmiddels gepresenteerd en dat ziet er bijzonder goed uit, zoals ik gewend ben! Wanneer deze exact uitgeleverd wordt is nog niet bekend, levertermijn is momenteel Oktober 2019 (Nog 3 maandjes geduld dus!! 😉 )
Verder loopt er nog een bestelling bij MiNiS. Een ÖBB Intercitybus, deze zal een plaatsje krijgen bij het toekomstige station. Ook een Liebherr railkraan van MiNiS. Deze zal ergens rond het toekomstige stoomdepot geplaatst worden. Of dat op of naast de rails is, is nog niet bekend.
Tipje van de sluier
Momenteel ben ik bezig met een verzamelaar die een groot deel verkoopt om over te kunnen stappen naar de digitale wereld. Omdat er nog onderhandelingen lopen en het nog niet bekend is wat er nog precies aanwezig is kan ik er nog niet veel over melden, maar dat er wat gaande is, ja..! 🙂
Zodra er meer bekend is zal ik het zeker bekend maken.
Und weiter?
Verder heb ik niet veel bijzondere dingen te vermelden. Het warme weer van de zomer zal flink gaan tegenwerken in de vooruitgang, al zijn er ook bepaalde projecten (o.a. de componentenplaat ombouwen) die ook in de achtertuin plaats kunnen vinden. Avonden en weekenden waarin de temperatuur wel laag is, probeer ik wel tijd te maken voor de zolderhobby.
Voor foto’s van de afgelopen tijd verwijs ik jullie deze keer graag naar de Facebookpagina. De volgende keer zullen deze weer in het bericht erbij staan zoals ik normaal gesproken altijd doe (ze liggen nu diep en ver verscholen onder alle vakantiefoto’s.. :P)