Waar zijn we nu en gebeurd er nog wel iets?

Waar zijn we nu?

Momenteel wordt er druk gewerkt aan de klimspiraal. De nieuwe verbinding vanuit het schaduwstation. Deze zal aansluiten op de paradeboog. Hier zal uiteindelijk nog een top-keerlus komen voor de pendeltreinen van de bergbaan, deze komen namelijk nooit in het schaduwstation en dienen dus terug te keren naar het station. Zoals je op de foto links kan zien ligt er al een keerlus om de klimspiraal heen. Deze is bedoeld voor alle treinen die aan de oostkant het station verlaten en richting het zuiden rijden. Dit spoor is nu bedoeld om het stationsgebied te ontwikkelen en volledig te kunnen berijden met treinen, in de toekomst draait dit spoor achter de draaischijf en ringloods langs naar het nieuw te bouwen toekomst deel van de baan. De keerlus die op de paradeboog aangesloten was is hiermee dus verplaatst naar een nieuwe plaats op de baan.

Status klimspiraal

Op dit moment ligt de bouw helaas stil door leveringsproblemen van flexrails. 2 ringen zijn compleet en aangesloten op de bezetmelding, van ring 3 ligt alleen het klimmende spoor geheel en is aangesloten op de bezetmelding, van het dalende spoor ligt er slechts 1 flexrail (toen waren ze op bij mij). Het is nu wachten tot de bestelling geleverd wordt zodat ik verder kan bouwen. Tot die tijd ben ik bezig met andere zaken omtrent de nieuwe aansluitingen. Er moeten nu nog 2 (en een halve) ring gebouwd worden.

De foto rechts is de verbouwde lus in het schaduwstation. De aansluiting met de klimspiraal is er op aangesloten en een spoor is een stuk naar achteren opgeschoven om ruimte te creëren voor het spoor wat naar de klimspiraal loopt. Linksboven/midden boven op de foto is nog de oude keerlus te zien die op de paradeboog was aangesloten.

Ik ziet niet stil!

Alle wissels voor wisselstraat Oost zijn binnen, ook de servo’s en kabels zijn binnen. Ik kan nu de wissels voorzien van de servoaansturing. Vanaf de wisselstraat richting de muur en dan naar rechts is de nieuwe (tijdelijke) keerlus. Zo komen er meer en verschillende treinbewegingen bij. De bovenliggende paradeboog is deels afgebroken om uiteindelijk op de klimspiraal aan te sluiten.

 

 

Nieuwe aanwinsten

De afgelopen tijd zijn er een 5-tal goederenwagons binnengerold. Hiermee zal uiteindelijk een complete goederentrein samengesteld worden met mogelijk dubbeltractie ervoor om de trein door de bergen te trekken.

De bergen?

Daar is de afgelopen tijd geen aandacht aan besteed, alle tijd en aandacht gaat naar het bouwen van de klimspiraal, de nieuwe keerlus en alles weer aansluiten zodat er snel weer gereden kan worden! Wel heb ik materiaal binnengekregen om uiteindelijk grote stappen te kunnen gaan zetten, denk hierbij aan het dichtwerken van de spanten met gaas en er echte vormen in gaan maken. Het gaas ga ik dicht leggen met gipsverband en later nog een laagje gips om de vormen en rotsen nog beter te kunnen vorm te kunnen geven. Ook kan ik beginnen met het aanleggen van het ballastbed voor een klein stukje van de baan, hiervoor heb ik ook bijna alle materialen binnen! Dit omvat ook aankleding van de binnenkant van de tunnel (het zichtbare beginstuk) en bovenleiding.

De 2 seinen staan al een tijdje op hun plaats. Eventuele stappen die erna volgen moet ik nog gaan bekijken, aanbrengen van kleuren op de berg, de weg, een autotunnel met verlichting etc moeten dan uitgezocht gaan worden. Een klein stukje van de berg is al bekleed met gaas, enkel om te kijken hoe ik dit aan de spanten kan bevestigen en hoe het er daarmee uit komt te zien. Mijn eerste verwachtingen zijn dik tevreden! Een grote klus die goed moet komen!!