Baan bouw

Algemene informatie over de  miniatuurwereld van Oostenrijk in Miniatuur:

Begin van de bouw 20 februari 2017 (Op papier)
Eerste rails gelegd 8 september 2017
Tijdperk V - VI ( 1990 - heden ) + locs uit vroegere tijden bij het museumdepot
Motief Dorp met belangrijk spoorwegknooppunt. Middelgroot station met een (museum)stoomdepot uit vroegere tijden bewaard gebleven.
Spoorbreedte N (1:160)
Bouwvorm U - vorm
Afmetingen (huidige) 1.20 * 3.55m (Grote poot van de 'U')
1.20 * 1.00m (Onderkant 'U', kan nog wijzigen)
Rails systeem (Zichtbaar) Fleischmann zonder bedding + servo wisselaandrijving
Rails systeem (Onzichtbaar) Fleischmann zonder bedding + standaard wisselaandrijving
Systeem DCC
Software iTrain versie 4
Totale raillengte in gebruik 58 meter 26cm (Inclusief tijdelijk lus om rond te kunnen rijden) Opnieuw meten!
Besturing Uhlenbrock Intellibox I  Verkocht
Uhlenbrock Intellibox II (Primair / Schaduwstation)
Uhlenbrock Power4 (Secundair / Bovenbaan)
Wissels
Bezetmelding
RoSoft WDD 8
RoSoft (L.NET) s88SD16-n
Transformatoren (2) 1x IB 2 + wissels
1x Power4
Aantal treinen 30 (16 digitaal, 5 in iTrain)
Aantal wissels 40 (Schaduwstation)
7 (Bovenbaan, 3 aangesloten)
Aantal seinen 0
Aantal stations 1 [In aanbouw] 2 gepland
Aantal schaduwstations (2) 1 (2x 10 sporen)
1 (2 sporen tbv de bergbaan)
Aantal pc schermen 2
Laatst bijgewerkt 02-11-2019 13:32

Bouwverslagen

  • IJkspoor Vandaag is officieel het ijkspoor in gebruik genomen. Door middel van dit nieuwe stukje techniek is het nu mogelijk om alle treinen onder dezelfde omstandigheden te ijken binnen iTrain. Ik heb gebruik gemaakt van een door Domburg Train Support (DTS) uitgegeven handleiding. Op basis hiervan heb ik de locatie bepaald waar het ijkspoor ging komen, als mede de totale lengte van het spoor en de manier om te ijken, daar zijn ook verschillende manieren voor. Om dit allemaal goed en duidelijk te kunnen weergeven ga ik hier een nieuwe pagina op de website voor inrichten, inclusief een link naar de handleiding. In de handleiding is het niet alleen het ijken wat telt, maar ook inregelen op de baan zelf  na het ijken. Pas dan kan iTrain echt doen wat jij wilt! De pagina komt onder Baanbouw > Techniek te staan. Komende week zal ik deze pagina ontwikkelen en plaatsen!

  • Lange stilte Op de website is het al een behoorlijke tijd stil. Geen nieuw materieel te melden, weinig bezigheden aan de baan.. Afgelopen weekend ben ik terug gekomen van 3 en een halve week vakantie, dus sowieso geen tijd of gebeurtenissen op de zolder. In de weken ervoor was dat geheel anders! Wie de Facebookpagina in de gaten houd heeft dat dan ook wel gezien. Door anderhalve week in nachtwerk te zitten, was er overdag ineens veel vrije tijd gekomen, die ik ’s avonds na een werkdag niet heb. Er is dus van alles gebeurd!   Station en helix Het station heb ik in zijn geheel weer gedemonteerd en verwijderd om ruimte te hebben voor een nieuwe lus van de helix. Deze bleek toch te stijl te zijn en ik kreeg dit niet lekker afgesteld. Besloten om de boel dus open te breken en om te gaan leggen. In deze verbouwing heb ik gelijk een lade gebouwd waar de Intellibox II zijn vaste plaats heeft gekregen en waarin nog meer schakel- en aansturingseenheden komen te staan. De nieuwe lus loopt hier achterlangs, tot ongeveer 2/3e van het schaduwstation waarna deze weer terugkeert naar de helix, alleen dan in een stijgende lijn uiteraard! 😉 Toevallig gisteravond (1 juli ’19) de IB II aangesloten op de rails zodat ik kon gaan (proef)rijden. Eerst even wat opruimen en schoonmaken en toen met horten en stoten de eerste trein weer in gang gezet. De helix moet ik nog wel op de nieuwe situatie afstellen, maar nagenoeg alles kwam zonder

  • Tot aan nu! Lange tijd bleef het stil, lange tijd geen bouwupdates, tot aan nu! 😉 De foto rechts laat de baan in een overzicht zien! Ik kan rustig verklappen, ik ben stukken verder dan er op deze foto te zien is. Rechtsonder is het eerste deel van de klim wel al te zien, deze lag er ook al eventjes. Die helling ben ik verder gaan uitwerken, nog een keer verplaatst omdat de eerder gekozen positie niet lekker uit kwam in het geheel. Ook mooi te zien, linksonder staat (nu nog) het bureau met de computer waar o.a. iTrain op draait en de oppervlakte van de kamer. De foto is vanuit de dakkapel gemaakt, dus er is ruimte voor uitbreiding!! Die staat ook zeker op de planning, maar eerst eens dit deel met het grote station opbouwen en zorgen dat het allemaal werkt. Op termijn zal er wel een tijdelijke lus (of lussen) komen om de treinen weer terug het schaduwstation in te krijgen. Ook vanwaar de foto genomen is, zal in de (verre) toekomst het hoogste bergstation komen te liggen! Klimmen! Een klein plaatsje in Zuid-Limburg. Nu is deze baan gebaseerd op een land zo’n 800km verder dan dat plaatje in Zuid-Limburg.. Ik heb het hier over de klimspiraal of helix. Op de foto links is de grove bouw gedaan en is voor het vervolg het sporenplan er opgelegd om te kijken hoe het allemaal uit komt. Een deel van de wisselstraat vlak voor (of na) het station is ook al zichtbaar, vanaf de

  • Grote update De afgelopen periode is er veel gebeurd, heel veel! Echter wegens drukte van het werk ben ik er niet aan toe gekomen om een mooie bouwupdate te geven van alle veranderingen! Ik hoop deze week tijd te vinden om het een en ander in een mooie update te kunnen verwerken. Op de facebookpagina zijn al diverse foto’s verschenen tijdens het bouwen en mogelijk hebben jullie deze gevolgd. In de aankomende bouwupdate heb ik meer nieuws te melden, wat nog niet op de facebookpagina is verschenen!! Website Ook de website heeft wat achterstallig onderhoud. Dit hoop ik komende week ook bij te werken. Het laatste nieuwe materieel wat binnengekomen is is nog niet verwerkt. Ook voor huidig materieel zal ik foto’s gaan toevoegen. Dit zal ik op de facebookpagina vermelden als de website en de bouwupdate er zijn!!

  • Herstart! Nu de zomerperiode voorbij is, de temperaturen aan het dalen zijn en het dus weer werkbaar wordt op de zolder, wordt het hoog tijd om de deur weer te openen: Een grote puinhoop! De vakantie spullen liggen in de andere hoek. Niet werkbaar helaas! Dit weekend aan het opruimen, komende week opruimen en volgend weekend opruimen! Tussendoor nog werken en andere dingen doen. Hopelijk is het vanaf volgende week weer allemaal aan kant en kan ik mij weer richten op de baan. Inmiddels wel de computer uitgegraven en bijgewerkt, iTrain bijgewerkt naar de laatste versie en de Vectron een rondje laten rijden. Gelukkig tot op heden nog geen gekke dingen tegen gekomen, dus dat is allemaal positief! Hopelijk snel wat positiever (bouw)nieuws!  

  • Beursdag! 😎 Een nieuw jaar is begonnen vol nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden en uiteraard weer beursdagen! Vandaag (en morgen..) was de eerste beurs voor mij; Rijswijk. Mooi in de buurt en eigenlijk enig sinds verplicht.. Eerder deze week een tweetal D&H functiedecoders binnengekregen voor in de stuurstand rijtuigen van de RailJet en van de Dosto dubbeldekker stam. Helaas na het plaatsen een zoememd geluid te horen en DTS (Domburg Train Support) benaderd. Afgesproken even langs te komen zodat hij goed kon kijken. Het resulteerde in een nieuwe transformator. Mogelijk gaf mijn oude transformator te veel af waardoor er een te hoge spanning op de baan, wat weer resulteerde in zoemende functie decoders.. Nieuw binnen In alle commotie van zoemende decoders, computer zonder internet en werken, vandaag op de beurs ook de bovenstaande containerwagon kunnen scoren om de containertrein uit te breiden. iTrain De afgelopen tijd ben ik ook druk bezig met iTrain. Lezen, kijken, testen en uitzoeken.. Stapje voor stapje begin ik de werking te snappen en deze avond met een test reed er een trein over de baan! Deze situatie ga ik proberen uit te bouwen dat er 2 treinen kunnen rijden in het schaduwstation. Op die manier stap voor stap de sporen van het schaduwstation toevoegen om uiteindelijk het gehele schaduwstation rijdende te hebben! Er moet nog veel gesoldeerd worden, maar ieder spoor die erbij komt is er weer een!

  • Nieuwe lus erbij

    Hoe ver zijn we? De afgelopen periode is er vrij weinig zichtbaars gedaan, veel onder de baan gehangen met het aansluiten van de blokken en wissels van Fase 1. Deze klus is bijna afgerond! Rond de sinterklaastijd was ik al begonnen met een stukje erbij te bouwen, de eerste wissels van Fase 2! Tot nu toe ligt de uitgaande kant in zijn geheel. Om te ingaande kant te kunnen realiseren moest de tijdelijk lus weggehaald worden, de splitsing naar de sporen 1.1 t/m 1.10 en 2.1 t/m 2.10 kon daarmee teruggelegd worden. Een nieuwe lus moet nu erbij gebouwd worden om rond te kunnen rijden!   Het stukje erbij! Voordat ik het nieuwe deel erbij heb gebouwd eerst andere handige werkzaamheden verricht, opruimen wel te verstaan! De baan en de kamer waren een ware opslagplaats van gereedschap, hout en andere materialen. Stofzuiger er gelijk even doorheen getrokken om zo weer een nette opgeruimde werk/hobbykamer te hebben, klaar voor het vervolg! Eerst achter de computer met Anyrail om de nieuwe lus en aansluitingen te tekenen en in te meten, printje maken en overtollig papier van het sporenplan afhalen. De tafel is enkel een vierkant-constructie aan de buitenkant omdat er nu niet veel op komt. Binnen deze tafel komen enkele spanten waar dat voor nu nodig is! Railplan er op, houtenplaat erbij en uitgetekend, uitzagen en vastschroeven. Gisteravond de isolatie erop geplaatst voor enige demping en de eerste railstukken op de ‘oude’ tafel plaatsen voor de nieuwe lus!   Nieuwe lus en vervolg. Vandaag (29-12) wil ik

  • stilte

    Stil? Bedraden! Jazeker! Al enige tijd is er op de website geen nieuws meer gepost. Geen nieuw materieel, geen bouwverslagen en ook geen andere dingen. Echter betekend dit niet dat er bij en om de baan niets gebeurd (is)! Fase 1 van het schaduwstation is zo goed als gereed en aangesloten, er resten nog een paar wissels die wachten op de bedrading. Om van ieder getrokken draadje en iedere aangesloten wissel een foto te plaatsen gaat te ver, zodra Fase 1 gereed is komen er zeer zeker foto’s van! Als ik even klaar was met draden trekken, was ik bezig de locs op de baan te plaatsen en deze de juiste decoder adressen mee te geven. Om deze dan weer in iTrain te kunnen gaan verwerken. Toch heb ik niet helemaal stil gelegen onder de baan.. Met de fijne Sint avond een aantal wissels gekregen die bedoeld zijn voor ‘Fase 2’ in het schaduwstation (sporen 2.1 tot en met 2.10) en hoe kan het ook anders dan dat ik er al een beetje mee geprutst heb! 😉 Fase 2 Zojuist na enig speur en zoekwerk een 13-tal wissels besteld tegen een heel erg scherpe prijs! Deze bestelling maakt het aantal wissels voor fase 2 compleet. Echter moet er nog een goede bestelling flexrail uitgaan om zo ook deze sporen allemaal te kunnen leggen! Zodra ‘Fase 1’ helemaal aangesloten is en kan rijden is het ook tijd om verder te gaan met de houtbouw, het deel waar een spiraal op gaat komen. Dit deel zal op

  • Onder de baan! De plaat met de wissel decoders en bezetmelders is tot zover gereed dat deze onder de baan geschoven is. Enkel de patch aansluiting van de bezetmelding naar de Intellibox moet nog even goed uitgedacht worden en op de plaat erbij gezet worden. Ruimte voor uitbreiding is aanwezig op de zichtbare kant van de foto. De achterzijde is nog geheel leeg en zal pas gebruikt gaan worden als de ‘zichtsporen’ van onder andere het station en depot gebouwd gaan worden, de componenten van Fase 2 van het schaduwstation zullen op deze kant bijgeplaatst worden. Ondersteboven onder de baan verder.. Rest enkel nog het trekken van de bedrading onder de baan zelf. Nu de plaat met componenten in de ‘lade’ is geplaatst, kan ik de plaats bepalen waar de bedrading naar toe gaat om de verbinding met de plaat te realiseren. Dit zal gaan door computerstekkers.

  • Draadjes, draadjes, draadjes.. Een berucht onderdeel van de modelbaan is de bedrading! Hoe meer en hoe groter je wilt bouwen, des te meer bedrading komt er bij kijken! Zo ben ik op dit moment enkel bezig met Fase 1 van het schaduwstation, 10 opstelsporen van +\- 170cm lengte. Blokken maken, wissels leggen. Allemaal bedrading nodig. Rugpijn onder de baan? Om veel werk al makkelijker te maken heb ik er voor gekozen om een soort ‘lade’ te creëren waar de diverse decoders en melders op gemonteerd kunnen worden. Echter moest deze wel uitneembaar zijn om plat te kunnen leggen, op het bureau of op schragen. Stoel erbij en je kan op een normale manier al veel werk doen! Door middel van een aantal stekkerverbindingen zal deze lade dan aan de baan gekoppeld worden. Op de foto rechts zijn deze te zien, de zogenaamde 37-polige D-sub stekkers die veel bij computers gebruikt worden. De nummers die erbij staan zijn het printnummer, op de print hebben de 37 polen ook een nummer. Op papier staat dan weer welk nummer van welke print waar naar toe gaat. Print 1 en 2 zijn voor de wissels, print 4 en 5 voor de bezetmelding. Omdat ik voor alsnog niet meer verbindingen nodig heb is print 3 nog niet op de plaat gemonteerd. Componenten Op de foto links, de bovenste rij de wissel decoders van RoSoft. Deze hebben ook nummers gekregen waarmee ik op papier weer direct kan nakijken naar welke print en welke connector die gaat. In geval van storingen in