Algemene informatie over de miniatuurwereld van Oostenrijk in Miniatuur:
Begin van de bouw | 20 februari 2017 (Op papier) |
Eerste rails gelegd | 8 september 2017 |
Tijdperk | V - VI ( 1990 - heden ) + locs uit vroegere tijden bij het museumdepot |
Motief | Dorp met belangrijk spoorwegknooppunt. Middelgroot station met een (museum)stoomdepot uit vroegere tijden bewaard gebleven. |
Spoorbreedte | N (1:160) |
Bouwvorm | L - vorm (In de toekomst een U - vorm) |
Afmetingen (huidige) | 1.20 * 3.55m (Grote poot van de 'U') 1.02 * 2.17m (Onderkant 'U') (Inclusief Helix 1.02 * 0.96) |
Rails systeem (Zichtbaar) | Fleischmann zonder bedding + servo wisselaandrijving |
Rails systeem (Onzichtbaar) | Fleischmann zonder bedding + standaard wisselaandrijving |
Systeem | DCC + OC32 |
Software | iTrain versie 5.x Pro |
Raillengte niveau -1: Raillengte niveau 0: Raillengte niveau +1: Raillengte Helix: Raillengte totaal: |
62 meter 82 centimeter (Tot aan de booster scheiding halverwege de helling) ? meter ? centimeter (Nog opmeten) ? meter ? centimeter (Nog opmeten) 19 meter 36 centimeter (Nog aanvullen ivm lopende bouw van de Helix) 82 meter 18 centimeter (Onvolledig) |
Besturing | 1x Uhlenbrock Intellibox II (Primair / Schaduwstation + helix) 1x Uhlenbrock Power4 (Secundair / Bovenbaan) 3x OC32 (Seinen, servo's) |
Wissels Bezetmelding |
6x RoSoft WDD 8 2x RoSoft (L.NET) s88SD16-n 6x RoSoft s88SD16-n 1x YaMoRC YD6016LN-CS |
Voeding (4) | 2x Uhlenbrock 12/15v 4.6A (IB2 + Power 4) 1x Meanwell 7.5v 13.5A (OC32 / seinen, servo's) 1x Meanwell 12v 8.5A (Wielen reiniger) |
Aantal treinen | 30 |
Aantal wissels schaduwstation (44): Aantal wissels bovenbaan (52): |
49 magneetspoelen 7 magneetspoelen 45 servo's |
Aantal seinen | 2 Krois-Modell 13 KasteNbahner 12 Mafen |
Aantal stations | 2 [In aanbouw] |
Aantal schaduwstations (2) | 1 - Niveau -1 (2x 10 sporen) 1 - Bergbaan (2 sporen) |
Aantal pc schermen | 2x 22" |
Laatst bijgewerkt | 10-03-2024 |
Bouwverslagen
Grote uitbreiding van de verzameling Zoals het vorige bericht bij ‘Nieuw binnen’, zo ook deze! Echter dit keer niet het “Jubileum spektakel” maar het “Vakantie spektakel” bij de N-spoorstore in Lochum. En zoals gewoonlijk ga ik dan even een kijkje nemen wat er zoals in de spektakel hangt. En dat was genoeg, meer dan genoeg. Zelfs te veel om een gedogen keuze te maken. Zelf zou ik voor meer gekozen hebben, andere verklaren mij voor gek dat ik zoveel investeer in ’treintjes’. Het is en blijft mijn hobby die ik met liefde blijf behouden. Niet altijd met evenveel tijd en voortgang, maar wel vaak in mijn hoofd en gedachte bij deze prachtige hobby! Er is zoveel om aan de verzameling toe te voegen, dat ik al snel weer ruimte te kort kwam. Ook begint het een klein beetje uit de klauwen te lopen. De modelbaan is al ‘vol’ wat betreft het schaduwstation. Andere mogelijkheden, zoals het depot of in het station, om treinen te parkeren zijn er nog niet. Om deze reden komt alles in de vitrine te staan, maar die is zeker na deze uitbreiding ook niet meer aan te vullen. Vol dus! En alles helemaal hutjemutje op elkaar proppen vind ik ook zonde. Vaak zat sta ik even voor de 2 kasten te kijken en te genieten van de verzameling, dromend over het moment dat er (meer) gereden kan worden op de baan, de voortgang ligt nu plat wegens de zomer en temperaturen die daar bij horen. Voor nu heb ik nog het …
Zomerse stilte Momenteel heerst er weer grote stilte rondom de modelbaan. De (zomerse) warmte die af en toe behoorlijk oploopt, vakantie periode en andere (buiten) activiteiten staan een gang naar de zolder in de weg. Meer dan af en toe kijken is het niet! Tot vandaag. Slecht weer, temperatuur blijft redelijk laag dus ‘buiten’ is het niet fijn, des te beter voor de zolder! Vandaag heb ik het doel wat rommel te ruimen, want dat komt er wel als de boel stil ligt. Als ik iets kwijt moet is het makkelijk om even op de hobbyzolder neer te leggen en er later naar te kijken. Deze ‘meuk’ moet dus aan de kant voor vandaag en inmiddels al wat ruimte op en rond de baan gekregen. Het tweede doel is een deel van het gaas op de spanten lijmen om de berg verder af te gaan bouwen. Hopelijk heb ik wat tijd om ook de eerste laag van gipsverband erop te leggen zodat het ook gelijk wat begint te worden! De autotunnel inwerken en het tunnelportaal van het spoor zullen wel 2 lastige klusjes worden om dit netjes te doen! Maar als het ligt, dan vormt het toch weer wat verder. De alm met de koeien was aan het eind van de winter/begin lente al ver gevorderd en kan dan ook op de plaats komen te liggen en verder ingewerkt worden, maar dat zal vandaag niet meer gebeuren.. Al met al wel weer tijd voor vaker ‘minder weer’ om hier op de zolder weer meer te …
Staubsilowagen Nieuw in de verzameling is de stof silo wagen van Fleischmann. Deze vier assen tellende wagen van het type Uacs zijn geschikt voor het vervoer van diverse bulk- en poedergoederen. De wagons zijn onderverdeeld naar de te vervoeren goederen, terwijl de UACS-x wordt gebruikt voor het transport van kolengruis, worden de UACS-y gebruikt voor het vervoer van voedingsmiddelen zoals soda of meel. De grote originele wagens hebben een speciale epoxyhars coating binnen in de silo en een pneumatische losmaak inrichting. Beide type, de Uacs-x en de Uacs-y, hebben dezelfde basisstructuur met UIC-draaistellen van het type Y25CS en een gelast onderstel. De wagons worden gevuld via de vuldop op het dak van de silo, die via loopbruggen te bereiken is. De wagons worden geleegd door een persluchtsysteem. Deze wagon zal bij mij mee gaan rijden in een gemixte goederentrein, op termijn zullen er nog enkele wagons van dit type toegevoegd worden. De wagon is voorzien van standaard koppelingen, deze zullen op termijn vervangen worden voor Fleischmann Profi kort koppelingen. Eurofima rijtuig Een toevoeging aan de oranje Eurofima stam is deze eerste klasse rijtuig van Roco, een oudje dus! De stam bestaat verder uit een andere eerste klasse rijtuig, een eerste/tweede klasse rijtuig en een tweede klasse rijtuig. Het rijtuig is uitgevoerd met standaard haakkoppelingen zonder NEM schacht. Of de stam uitgevoerd gaat worden met kort koppelingen of vaste koppelingen is tot nu toe onbekend. Tasje vol, toch? Absoluut! De bovenstaande toevoegingen aan de verzamelingen zijn leuk, maar leuker is de rest van het tasje! Oke, …
Waar zijn we nu? Momenteel wordt er druk gewerkt aan de klimspiraal. De nieuwe verbinding vanuit het schaduwstation. Deze zal aansluiten op de paradeboog. Hier zal uiteindelijk nog een top-keerlus komen voor de pendeltreinen van de bergbaan, deze komen namelijk nooit in het schaduwstation en dienen dus terug te keren naar het station. Zoals je op de foto links kan zien ligt er al een keerlus om de klimspiraal heen. Deze is bedoeld voor alle treinen die aan de oostkant het station verlaten en richting het zuiden rijden. Dit spoor is nu bedoeld om het stationsgebied te ontwikkelen en volledig te kunnen berijden met treinen, in de toekomst draait dit spoor achter de draaischijf en ringloods langs naar het nieuw te bouwen toekomst deel van de baan. De keerlus die op de paradeboog aangesloten was is hiermee dus verplaatst naar een nieuwe plaats op de baan. Status klimspiraal Op dit moment ligt de bouw helaas stil door leveringsproblemen van flexrails. 2 ringen zijn compleet en aangesloten op de bezetmelding, van ring 3 ligt alleen het klimmende spoor geheel en is aangesloten op de bezetmelding, van het dalende spoor ligt er slechts 1 flexrail (toen waren ze op bij mij). Het is nu wachten tot de bestelling geleverd wordt zodat ik verder kan bouwen. Tot die tijd ben ik bezig met andere zaken omtrent de nieuwe aansluitingen. Er moeten nu nog 2 (en een halve) ring gebouwd worden. De foto rechts is de verbouwde lus in het schaduwstation. De aansluiting met de klimspiraal is er op …
De herfst is aangebroken! Zoals vele mede modelspoorbouwers wel bekend, het modelbouwseizoen is weer aangebroken. De temperaturen vallen weer omlaag, het beruchte virus grijpt weer om zich heen en we zitten weer graag binnen, op de zolder of daar waar de treinenkamer vorm heeft gekregen! En dit geldt ook voor mij.. De zomer laten we weer achter ons en de laatste hete dagen zijn voorbij, althans voor het grootste deel, wat de herfst brengt is altijd spannend! Is het alleen maar regen, wind en slecht weer, wordt het toch nog warm en gaan we naar buiten of komt koning winter bijzonder vroeg kijken? Komt die überhaupt wel kijken? Geen idee wat er gaat komen, lekker de zolder op en daar weer flink aan de bak! Oostenrijk in miniatuur, waar staan we eigenlijk? De afgelopen tijd heeft de bouw compleet stil gelegen vanwege de hoge temperaturen op de zolder en andere klussen die gedaan moesten worden. Enkele weken vakantie waarin ik niet thuis was spelen ook mee, maar voor nu ik weer thuis ben is het belangrijk te weten waar ik sta met de baan, wat er moet gaan gebeuren om alles weer rijdende te krijgen. – Aan het einde van het afgelopen winterseizoen heb ik een aanpassing gedaan in de helling naar boven. Deze was te lang waardoor de treinen te snel het station reserveerden en bezet hielden voor het verdere verloop van de treinen, om hier meer ruimte op te geven heb ik enkele lange blokken opgedeeld in 2 kortere blokken. Dit moet …
IJkspoor Vandaag is officieel het ijkspoor in gebruik genomen. Door middel van dit nieuwe stukje techniek is het nu mogelijk om alle treinen onder dezelfde omstandigheden te ijken binnen iTrain. Ik heb gebruik gemaakt van een door Domburg Train Support (DTS) uitgegeven handleiding. Op basis hiervan heb ik de locatie bepaald waar het ijkspoor ging komen, als mede de totale lengte van het spoor en de manier om te ijken, daar zijn ook verschillende manieren voor. Om dit allemaal goed en duidelijk te kunnen weergeven ga ik hier een nieuwe pagina op de website voor inrichten, inclusief een link naar de handleiding. In de handleiding is het niet alleen het ijken wat telt, maar ook inregelen op de baan zelf na het ijken. Pas dan kan iTrain echt doen wat jij wilt! De pagina komt onder Baanbouw > Techniek te staan. Komende week zal ik deze pagina ontwikkelen en plaatsen!
Lange stilte Op de website is het al een behoorlijke tijd stil. Geen nieuw materieel te melden, weinig bezigheden aan de baan.. Afgelopen weekend ben ik terug gekomen van 3 en een halve week vakantie, dus sowieso geen tijd of gebeurtenissen op de zolder. In de weken ervoor was dat geheel anders! Wie de Facebookpagina in de gaten houd heeft dat dan ook wel gezien. Door anderhalve week in nachtwerk te zitten, was er overdag ineens veel vrije tijd gekomen, die ik ’s avonds na een werkdag niet heb. Er is dus van alles gebeurd! Station en helix Het station heb ik in zijn geheel weer gedemonteerd en verwijderd om ruimte te hebben voor een nieuwe lus van de helix. Deze bleek toch te stijl te zijn en ik kreeg dit niet lekker afgesteld. Besloten om de boel dus open te breken en om te gaan leggen. In deze verbouwing heb ik gelijk een lade gebouwd waar de Intellibox II zijn vaste plaats heeft gekregen en waarin nog meer schakel- en aansturingseenheden komen te staan. De nieuwe lus loopt hier achterlangs, tot ongeveer 2/3e van het schaduwstation waarna deze weer terugkeert naar de helix, alleen dan in een stijgende lijn uiteraard! 😉 Toevallig gisteravond (1 juli ’19) de IB II aangesloten op de rails zodat ik kon gaan (proef)rijden. Eerst even wat opruimen en schoonmaken en toen met horten en stoten de eerste trein weer in gang gezet. De helix moet ik nog wel op de nieuwe situatie afstellen, maar nagenoeg alles kwam zonder …
Tot aan nu! Lange tijd bleef het stil, lange tijd geen bouwupdates, tot aan nu! 😉 De foto rechts laat de baan in een overzicht zien! Ik kan rustig verklappen, ik ben stukken verder dan er op deze foto te zien is. Rechtsonder is het eerste deel van de klim wel al te zien, deze lag er ook al eventjes. Die helling ben ik verder gaan uitwerken, nog een keer verplaatst omdat de eerder gekozen positie niet lekker uit kwam in het geheel. Ook mooi te zien, linksonder staat (nu nog) het bureau met de computer waar o.a. iTrain op draait en de oppervlakte van de kamer. De foto is vanuit de dakkapel gemaakt, dus er is ruimte voor uitbreiding!! Die staat ook zeker op de planning, maar eerst eens dit deel met het grote station opbouwen en zorgen dat het allemaal werkt. Op termijn zal er wel een tijdelijke lus (of lussen) komen om de treinen weer terug het schaduwstation in te krijgen. Ook vanwaar de foto genomen is, zal in de (verre) toekomst het hoogste bergstation komen te liggen! Klimmen! Een klein plaatsje in Zuid-Limburg. Nu is deze baan gebaseerd op een land zo’n 800km verder dan dat plaatje in Zuid-Limburg.. Ik heb het hier over de klimspiraal of helix. Op de foto links is de grove bouw gedaan en is voor het vervolg het sporenplan er opgelegd om te kijken hoe het allemaal uit komt. Een deel van de wisselstraat vlak voor (of na) het station is ook al zichtbaar, vanaf de …
Grote update De afgelopen periode is er veel gebeurd, heel veel! Echter wegens drukte van het werk ben ik er niet aan toe gekomen om een mooie bouwupdate te geven van alle veranderingen! Ik hoop deze week tijd te vinden om het een en ander in een mooie update te kunnen verwerken. Op de facebookpagina zijn al diverse foto’s verschenen tijdens het bouwen en mogelijk hebben jullie deze gevolgd. In de aankomende bouwupdate heb ik meer nieuws te melden, wat nog niet op de facebookpagina is verschenen!! Website Ook de website heeft wat achterstallig onderhoud. Dit hoop ik komende week ook bij te werken. Het laatste nieuwe materieel wat binnengekomen is is nog niet verwerkt. Ook voor huidig materieel zal ik foto’s gaan toevoegen. Dit zal ik op de facebookpagina vermelden als de website en de bouwupdate er zijn!!
Herstart! Nu de zomerperiode voorbij is, de temperaturen aan het dalen zijn en het dus weer werkbaar wordt op de zolder, wordt het hoog tijd om de deur weer te openen: Een grote puinhoop! De vakantie spullen liggen in de andere hoek. Niet werkbaar helaas! Dit weekend aan het opruimen, komende week opruimen en volgend weekend opruimen! Tussendoor nog werken en andere dingen doen. Hopelijk is het vanaf volgende week weer allemaal aan kant en kan ik mij weer richten op de baan. Inmiddels wel de computer uitgegraven en bijgewerkt, iTrain bijgewerkt naar de laatste versie en de Vectron een rondje laten rijden. Gelukkig tot op heden nog geen gekke dingen tegen gekomen, dus dat is allemaal positief! Hopelijk snel wat positiever (bouw)nieuws!