De bergbaan
In het hoofdstation zijn 2 kopsporen (sporen 1 en 2) hoofdzakelijk voor de bergbaan. De treinen pendelen naar een hoger gelegen bergstation, dit via tal van kleine dorpjes in het dal en een aantal stopplaatsen hogerop. Hier kunnen wandelaars en natuurliefhebbers van of op de trein stappen. Het bergstation is in de winter ook belangrijk voor de wintersporters.
Zodra we het station verlaten, via wisselstraat West, duiken we gelijk de berg in. Voor het idee rijd de trein dan aan de andere kant van de tunnel via enkele kleine dorpjes voordat deze weer op de hoofdlijn aantakt. In werkelijkheid ligt er een 2-sporig 'schaduwstationnetje' waar het treinstel een x-aantal seconden zal wachten voordat deze verder gaat rijden. Verderop de helling takt het spoor weer aan op de hoofdlijn waarna deze gevolgd zal worden. Een stuk verderop, aan de andere kant van de baan, volgt de bergbaan weer zijn eigen traject om via de keerlus weer terug te keren naar het verborgen station waar de trein weer een x-aantal seconden zal wachten alvorens het hoofdstation binnen te lopen. Dit ritje zal continue herhaald worden.
Toekomst
Zodra er verder gebouwd gaat worden, daar waar nu de keerlus ligt, zal het berglijntje weer afvloeien van de hoofdbaan om -hopelijk- veel zichtbaar te klimmen om uiteindelijk hoog op de berg te eindigen in het bergstation. Dit bergstation/dorpje ligt op dusdanige hoogte dat de eerste sneeuw van het seizoen blijft liggen. Ik hoop hier een beginnend sneeuwlandschap te kunnen ontwikkelen. Echter is dit voor de (bijzonder) verre toekomst 😉
Sporenplan zal nog toegevoegd gaan worden!
(Laatst bijgewerkt: 13-10-2022)