Schaduwstations

Schaduwstation 1

2 sets van elk 10 sporen. Deze zijn ruim 175cm lang, hiermee kan ik ruimschoots de treinen kwijt, de langste zal rond de 140cm worden. Deze lengte kan ik dan als een standaard voor de gehele baan gebruiken.

Niet op de tekening rechts meegenomen, de ‘tegenlus’. Hiermee kan ik enkel in het schaduwstation ook rondrijden. Een juiste tekening zal volgen!

Fase 1 (Voltooid)

Sporen 1.1 tot 1.10 zullen als eerste opgebouwd en getest worden. De in- en uitrijwissels van fase 2 (sporen 2.1 tot 2.10) zullen al wel gelegd worden. Als de rails en wissels op hun plaats liggen zal er uitvoerig getest worden. Tijdens de test periode zullen de materialen voor fase 2 besteld worden.

Fase 2 (Voltooid)

Sporen 2.1 tot 2.10 zullen na een succesvolle testperiode gebouwd gaan worden. Deze worden volgens hetzelfde principe als fase 1 gebouwd. Als deze erbij liggen is schaduwstation 1 klaar. Dan zal het complete opstelterrein getest gaan worden op werking, doorstroming en de ligging van rails, dit om ontsporingen in de toekomst zo veel mogelijk uit te sluiten.

Fase 3 (Testfase)

Algehele testfase van het complete schaduwstation. In combinatie met het nu op de bovenbaan kunnen rijden wordt er uitvoering getest met alle beschikbare treinen. Doordat de diversiteit van de treinen over de diverse sporen rijden, worden de problemen bloot gelegd. Enkele problemen die opgelost moeten gaan worden:

  1. Stroomvoorziening van ‘Fase 1’;
    Hier gebruikte ik een niet gedetecteerde variant. Inrijmelder en stopmelder. Het tussenstuk niet gedetecteerd. Vanaf Fase 2 ben ik het tussenstuk bij de inrijmelder gaan trekken en heb zo volledige detectie gekregen. Dit moet ik voor de sporen 1 t/m 10 nog gaan ombouwen. Tevens zal ik gaan testen met 1-melder blokken. Met iTrain rij ik op ‘posities’ en kan daarmee met 1 melder af. Voor het testdeel van het bergtraject ben ik al met het 1-melder principe aan het testen. Dit gaat een hoop elektronica en bedrading schelen. Als de sporen 1t/m10 bevallen bestaat de kan dat de sporen 11t/m20 ook nog omgebouwd gaan worden.
  2. Wisselstoringen;
    Hierbij zijn inmiddels 3 aandrijvingen vervangen omdat ze niet of slecht omschakelen.
  3. Bezetmelding;
    Zie punt 1. Door de slechte stroomvoorziening liep de bezetmelding ook prut. Hopelijk na het ombouwen verleden tijd.
  4. Ontsporingen;
    Op een aantal punten liepen enkele wagen uit de rails of over een ‘bobbel’. Bleken lijmrestanten aan de binnenkant van de rails te zitten. Nadat dit verwijderd was waren de problemen verholpen.

Fase 4 (Lopend)

Fase 4 houd in dat de rails geheel verlijmd zijn, schroeven verwijderd zijn en alle problemen en punten van Fase 3 verholpen zijn en alle wissels en stroompunten aangesloten zijn. Als fase 4 ‘voltooid’ is zal hopelijk ook de spiraalhelling naar de bovenbaan geen storingen meer hebben en ook geheel verlijmd zijn. Dan zal de bouw van de bovenbaan officieel beginnen, voor nu is dit allemaal testbouw ten behoeve van het schaduwstation!

 

(Laatst bijgewerkt: 02-11-2019 14:03)