Schaduwstations

Schaduwstation 1

2 sets van elk 10 sporen. Deze zijn ruim 175cm lang, hiermee kan ik ruimschoots de treinen kwijt, de langste zal rond de 140cm worden. Deze lengte kan ik dan als een standaard voor de gehele baan gebruiken.

Niet op de tekening rechts meegenomen, de ‘tegenlus’. Hiermee kan ik enkel in het schaduwstation ook rondrijden. Een juiste tekening zal volgen!

Fase 1 (Voltooid)

Sporen 1.1 tot 1.10 zullen als eerste opgebouwd en getest worden. De in- en uitrijwissels van fase 2 (sporen 2.1 tot 2.10) zullen al wel gelegd worden. Als de rails en wissels op hun plaats liggen zal er uitvoerig getest worden. Tijdens de test periode zullen de materialen voor fase 2 besteld worden.

Fase 2 (Voltooid)

Sporen 2.1 tot 2.10 zullen na een succesvolle testperiode gebouwd gaan worden. Deze worden volgens hetzelfde principe als fase 1 gebouwd. Als deze erbij liggen is schaduwstation 1 klaar. Dan zal het complete opstelterrein getest gaan worden op werking, doorstroming en de ligging van rails, dit om ontsporingen in de toekomst zo veel mogelijk uit te sluiten.

Fase 3 (Voltooid)

Algehele testfase van het complete schaduwstation. In combinatie met het nu op de bovenbaan kunnen rijden wordt er uitvoering getest met alle beschikbare treinen. Doordat de diversiteit van de treinen over de diverse sporen rijden, worden de problemen bloot gelegd.

  • Problemen verholpen tot dusver.

Fase 4 (Voltooid)

Fase 4 houd in dat de rails geheel verlijmd zijn, schroeven verwijderd zijn en alle problemen en punten van Fase 3 verholpen zijn en alle wissels en stroompunten aangesloten zijn. Als fase 4 ‘voltooid’ is zal hopelijk ook de helling naar de bovenbaan geen storingen meer hebben en ook geheel verlijmd zijn. Dan zal de bouw van de bovenbaan officieel beginnen, voor nu is dit allemaal testbouw ten behoeve van het schaduwstation!

  1. Helling;
    Afgerond en geen problemen meer. Geheel verlijmd.

Fase 5 (Voltooid)

In deze uitbreiding zit de bouw van de klimspiraal. Deze verbind het schaduwstation met de paradeboog. De afwisseling van treinen wordt hiermee groter gemaakt. Ook de rij mogelijkheden worden vergroot. Er zijn 2 extra wissels aangebracht in de lus die in het schaduwstation blijft, deze verbinden zowel de ‘aanrijroute’ als de ‘afrij route’ van de klimspiraal. 1 spoor van deze lus is iets verplaatst om ruimte te maken voor de aanrijroute.

Meer informatie over de klimspiraal is te vinden bij ‘Helix’ (pagina wordt nog gemaakt)

Fase 6 (Probleem oplossing)

Enkele problemen die opgelost moeten gaan worden:

  1. Stroomvoorziening van ‘Fase 1’;
    Enkele secties vertonen slecht contact. Hierdoor wordt de bezetmelding niet of niet goed verwerkt en ook vallen treinen stil. Dit geld voor enkele sporen van het eerste uur (Sporen 1 t/m 10) Dit zal op termijn worden opgelost.
  2. Bezetmelding;
    Zie punt 1. Na het aanpassen is dit hopelijk ook allemaal up to date!

 

(Laatst bijgewerkt: 27-02-2022 18:45)