Arnold Rh5047

Hier komt de ombouw van de Rh5047 van Arnold.

  1. Digitaal voorbereid, insteken van de decoder
  2. Ombouw naar nieuwe printplaat inclusief binnenverlichting!

Digitaal voorbereid

De meest makkelijk 'ombouw' zijn de treinen die digitaal voorbereid zijn door de fabrikant. Voor de meeste locomotieven en treinstellen is dat vrij simpel te doen, kap eraf, dummy-plug er uit, decoder insteken en de kap weer dicht. Digitaal!

Deze set van Arnold, HN2522 (1/2) is digitaal voorbereid met een NEM662 stekker, ook wel Next18 genoemd.

De kap van deze diesel treinstellen laat zich gemakkelijk openen aan de onderkant. Naast de draaistellen voorzichtig een kleine platte schroevendraaier in de smalle gleufjes steken en je wipt de kap zo al los. Doe dit aan beide kanten en je haalt de kap een het onderstel zo van elkaar af!

Met een mini kruiskopschroevendraaier kan je de printplaat los schroeven om wat meer ruimte te hebben, dit is niet verplicht. Als je een klein beetje handig bent kan je die vast laten zitten. Je hoeft ook niets los te solderen!!

De dummy-plug zit met een extra kleefkussentje vast aan de printplaat, maar door de dummy-plug voorzichtig weg te halen, komt deze los van het kleefkussentje. Met de kleine platte schroevendraaier voorzichtig dit kussentje weghalen, want het zit in de weg voor de nieuwe decoder. Die nieuwe decoder klikt je voorzichtig weer in de aansluiting op de printplaat.

Voordat je de kap terug gaat plaatsen, controleer eerst of alle functies naar behoren werken. Let er op bij het terugplaatsen van de kap, dat de draadjes aan de beide kopse kanten nog goed zitten, anders loopt dat kap klem en kan er schade aan de kap of de bedrading ontstaan en dat willen we niet hebben!!

 

Ik heb in de gemotoriseerde bak een Zimo MN180N18 decoder geplaatst. De motor loopt zeer netjes en geruisloos. Als je de trein op het programmeerspoor hebt staan, moet je de SUSI-functie nog uitschakelen om de binnenverlichting correct te laten werken.

  • CV #124 Bit 7 = 1 (waarde 128) (Standaard: Bit 7 = 0)

Als je dit geprogrammeerd hebt, werkt de binnenverlichting onder F3 (functietoets 3). Ik heb zelf inschakelen en uitschakelen met dimmen ingesteld.

 

De motorloze bak van deze set is precies hetzelfde opgebouwd als de gemotoriseerde bak. Omdat hier geen motor in zit die aangestuurd moet worden, moet een functie decoder in geplaatst worden. Ik heb zelf een Doehler&Haass FH18A decoder geplaatst.

Er zijn geen verdere aanpassingen in de CV's nodig!

 

 

En verder..?

In het besturingsprogramma, in mijn geval iTrain, het treinstel met motor ijken en het complete stel inregelen op de juiste stoppositie, af- en optrek vertraging etc. Ook de functies binnen iTrain juist instellen zodat dit werkt zoals het moet. Op de baan zal deze set als vast koppel gaan rijden en komt er een vast verbinding tussen de 2 bakken door middel van een meegeleverde koppelbalk, zo voorkom je ongewenst ontkoppelen. In de toekomst zal ik deze wellicht vervangen voor stroom voerende magneet koppelingen om de stroomafname zekerder te maken.

Standaard zijn de front- en sluitseinen aan 1 kant uitgeschakeld, wil je toch met enkel de motorwagen rond willen rijden, dan dien je op de printplaat de 2 schuifjes op 'ON' te zetten. De front- en sluitseinen aan de achterkant worden dan ingeschakeld!

Ombouw met nieuwe printplaat

Wordt aan gewerkt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.