Verkeerde tijdperk, niet?
Neenee, ik switch zeker niet van tijdperk. Modern is wat bij mij toch wel centraal staat, al rijd er zat oud spul rond over de sporen in Oostenrijk (en dus ook bij mij!) Maar stoom locomotieven hebben bij mij een bijzondere plaats veroverd! Vroeger woonde ik aan het spoor tussen Rotterdam en Gouda en hier rijden nog wel eens stoomtreinen voorbij, machtig!! Deze waren dan van de Stoom Stichting Nederland (SSN) die op Rotterdam Noord Goederen nu hun onderkomen hebben. Als donateur van deze stichting ben ik daar dus zo af en toe een te vinden! Dus vandaar de stomers..
De stomers;
De eerste stoomloc is een Br86. Deze van Fleischmann afkomstige machine is digitaal voorbereid voor een Next18 decoder. Deze had ik gelijk mee laten komen en er ook direct in geprikt. Het model is te openen door aan de onderkant 1 schroefje los te draaien en de kap komt zo los. De decoder stekker is goed bereikbaar dus het wisselen is erg makkelijk uit te voeren! De aansturing is een Zimo MN180N18. De Zimo decoders spreken mij bijzonder goed aan, rijeigenschappen zijn eigenlijk bij iedere loc erg goed! Ook is de decoder makkelijk te programmeren indien dit nodig is. Onder roepnummer 1860 zal deze loc rijden.
De andere stomer, zijn kleinere broertje, is een Br64. Deze machine, ook door Fleischmann gemaakt, is volledig analoog. De verlichting is ook nog een klein ouderwets gloeilampje! Ook dit model laat zich simpel openen door middel van 1 schroefje aan de onderzijde te verwijderen. Let er bij beide wel op dat je het voorste asje daarmee ook loskoppelt en deze kan er dus uit vallen!! Op termijn zal ik deze loc digitaliseren, wat bij snelle research vrij simpel uit te voeren is. De decoder, een Zimo MN170, zal op de motor komen in het machinistenhuis. Verder is er geen plaats!!
De beide machines hebben een mooi plekje gekregen in de vitrine. Als de tijd daar is zullen ze verhuizen naar het stoomdepot, alleen heb ik meer locomotieven dan loodsruimte…….