Schaduwstation
Schaduwstation 1 bestaat uit 2 sets van 10 sporen. Deze zijn elk ruim 175cm lang. Vanwege de lengte van de opstelsporen is gekozen om 2 opstelterreinen te bouwen. Als ze samengevoegd zouden worden, krijgen de opstelsporen erg weinig lengte. Mogelijk dat de goederen en personentreinen gesplitst weggezet worden (1.1 tot 1.10 personen, 2.1 tot 2.10 goederen).
Schaduwstation 'Mini' zijn 2 sporen van 120-125cm lang die parallel aan het uitrij spoor liggen. Op een van deze sporen kan een kortere trein weggezet worden. Op het tweede spoor is een (automatische) wielenreiniger ingebouwd. Als de treinen via dit spoor gestuurd worden (gedwongen), worden de wielen schoongemaakt om contact met de rail de maximaliseren.
Gegevens:
- 21 opstelsporen
- 1 automatische wielenreiniger
- 44 wissels
- 37,5 meter lengte opstelsporen
- Meer dan 50 meter totale rail lengte (Dit is exclusief de aanrijroute naar en de helix zelf!)
Hoofdstation
Het hoofdstations zal uit meerdere perrons en doorrij sporen bestaan. Het rechts afgebeelde plaatje zal niet het definitieve stationsplan worden. Ik ben nog druk aan het tekenen om tot een definitief plan te komen, echter geeft deze het idee in grote lijnen goed weer!
De 2 kop sporen zijn ongeveer 70cm lang, de andere perronsporen rond de 150cm. Aansluitingen naar de draaischijf en het depot moeten nog ingetekend gaan worden.
Gegevens:
- 5 rechtse wissels
- 35 linkse wissels
- 7 kruiswissels
- ?? meter totale rail lengte
Bergbaan
Het bergtraject is nog in ontwikkeling. Een eerste stukje is al ingebouwd tbv de paradeboog. Enkele wissels voor de af- of aantakking van het bergtraject liggen in dat deel van de hoofdbaan.
De bergbaan beschikt over een klein schaduwstation aan de korte kant, hier houden de treinen halt voor een bepaalde tijd voordat ze verder rijden, hiermee probeer ik te simuleren dat de treinen eerst nog een stukje door het dal rijden en andere stations aandoen alvorens weer op de hoofdbaan aantakken voor een kort stuk.
De pagina over de bergbaan zal binnenkort ontwikkeld worden met meer informatie over de loop en het idee hierachter. Helaas blijft ruimte een issue en kan ik de bergbaan niet uitwerken zoals ik deze in eerste instantie had bedacht, dit blijft voor de volgende baan..
Gegevens
- 2 kopsporen van 70cm
- 2 verborgen opstelsporen van 70cm
- 7 wissels (enkele behoren tot de wisselstraat van het station)
- 2 kruiswissel (1 behoort bij de wisselstraat van het station)
- Meer dan 4 meter eigen traject
- ** Momenteel ben ik bezig met een brug in te bouwen op de keerlus van de bergbaan. Dit wordt een eigen stukje 'Paradespoor'!!
Helix
Opgebouwd in meerdere lagen of 'ringen'. Op deze manier kan je op een relatief klein oppervlak veel hoogte maken.
Gegevens:
- 2 rechtse wissel
- 1 linkse wissel
- 1 Engelse wissel
- Ruim 20 meter rail lengte (Moet nog opgemeten worden voor exacte lengte)
- Iedere laag een eigen blok in iTrain
Depotgebied
Nieuw en nog volledig in ontwikkeling. Tekeningen die ik heb zijn onvolledig en kloppen momenteel niet meer met wat er werkelijk ligt! Dit zal ik op termijn aanpassen en hier plaatsen.
Gegevens:
- Draaischijf
- Ringloods met 6 sporen
- Eindhalte (eilandperron) met 2 korte sporen
- 1 opstelspoor en 1 omloopspoor t.b.v. stoomlocomotieven
- 11 wissels
- 2 kruisingen
- 4 lichtseinen (2 ingebouwd, 2 voorbereid. Op termijn zullen dit er meer worden
- Fotomuur(!!)
- 2-sporige loods t.b.v. onderhoud dieselstellen