Hoofdstation
Sporen 1+2 worden kopsporen van ongeveer 70cm lang. Hier stoppen korte treinen die dit station als eindbestemming hebben. Ook de treinstellen die van het bergstation afkomen zullen op deze sporen stoppen. De bergbaan wordt een pendel dienst naar een hoger gelegen dorp/station.
Sporen 3, 5 en 6 worden perronsporen van ongeveer 150cm lang. hier zullen doorgaande personentreinen stoppen. bij storingen of drukte zullen hier ook de personentreinen stoppen waarvan dit het eindstation is.
Spoor 4 wordt een doorrij spoor voor onder andere goederentreinen van Oost naar West. Doorgaand goederenverkeer van West naar Oost zal over sporen 5 of 6 geleid worden.
Spoor 7 zal gebruikt worden voor de RoLa (Rollende Landestrasse). Hier kan de trein stoppen, ontkoppelen en vervolgens het vrachtverkeer op en afrijden.
Andere sporen, die nog niet ingetekend zijn, zullen ten behoeve van het depot zijn. Daar ik nog niet weet hoe ik precies ga uitkomen met de ruimte en de verdere indeling (wegen, bebouwing etc.) blijft dit nog open staan.
Wisselstraat West
Een dubbelsporig traject zal gelijk na de wisselstraat een tunnel induiken en aan een klim beginnen die -voor het idee- uiteindelijk over een bergpas gaat. Dit deel heeft als doel om het ‘paradetraject’ te worden. Met een grote boog zal de trein nog 1 keer goed zichtbaar zijn vanuit het station boven de Oost wisselstraat. Voor dit traject was vroeger extra tractie vereist vanwege de lange zware klim. Met de huidige moderne machines, die genoeg tractie kunnen leveren, is het dus niet meer vereist om hier een extra loc bij de trein te plaatsen, gelukkig voor ons is het depot wel bewaard gebleven!
Een enkelsporig boemel lijntje glipt ook gelijk de tunnel in. Zie voor meer: Bergbaan
Wisselstraat Oost
Omdat het dorp nogal ingeklemd is tussen de bergkammen, duikt ook dit dubbelsporig tracé gelijk een berg in om richting het Noorden af te buigen. Deze sluit via een hellingspiraal aan op het schaduwstation.
Het andere tracé, welke ook gelijk de berg in duikt, zal achter het depot langs richting het zuiden gaan. Het idee is om deze ‘in het dal’ te houden om uiteindelijk ergens achter het depot weer zichtbaar te worden. Echter gaat dat om een toekomstige aansluiting die nog niet gebouwd gaat worden.
Depot
Draaischijf met sporen binnen en buiten de loods. Diverse gebouwen die nadrukkelijk bij een depot horen zullen ook ingepast worden. Denk hierbij aan een watertoren, bekolingsinstallatie en andere belangrijke middelen om de stoomlocomotieven te onderhouden. Echter heb ik als hoofddoel om het station en hetgeen er ‘achter’ komt te liggen op te bouwen. Tevens ligt er momenteel een keerlus van het paradespoor op de plaats waar het depot moet komen. Deze zal op termijn opschuiven als er een nieuw deel gebouwd gaat worden, dan zal het depot ook de aandacht krijgen die het nodig heeft.